25.03.2011

Multippel sklerose og trening





Har tenkt litt over dette med trening og kroniske sykdommer. Spesielt når det gjelder ms som jeg selv har, man kan jo si at det har tatt en helomvending når det gjelder råd ang trening og belastning av kroppen. Jeg har en godt voksen tante som er i slutten av 70 årene som også har ms, da hun fikk diagnosen fikk hun beskjed om å ta det helt med ro og ikke belaste kroppen på noen som helt måte. Hun fikk diagnosen da hun var i 40 årene. Siden den gangen har mange meninger endret seg ang ms.


Da jeg fikk diagnosen i 2003 fikk jeg beskjed om å komme best mulig form( jo bedre form du er i jo bedre takler du å bli syk). Siden den dagen har jeg trent like mye som jeg trente før jeg fikk diagnosen. I snitt 5 dager i uken.












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar